Het winkelcentrum als huiskamer voor de buurt - image 1
Het winkelcentrum als huiskamer voor de buurt - image 2

31 oktober 2018

Het was drie jaar geleden ondenkbaar; ontwikkelaars en beleggers die volop in woonruimte boven winkels investeren, daar waar ze in het verleden veelal leeg bleven staan. Het is het gevolg van het veranderde winkellandschap, stijgende huizenprijzen en de toegenomen waarde van woningen in vastgoedportefeuilles. De winkelplint blijft het zorgenkind van de Nederlandse steden en dorpen.

Het beleid van veel gemeentes is het compacter maken van het winkelgebied, maar zelfs op A-locaties is het nog steeds lastig panden ingevuld te krijgen. Huurprijzen in de A-straat zijn voor de kleine speciaalzaak gewoon niet op te brengen. De aanloopstraten zijn voor hen geen alternatief meer, want deze veranderen in rap tempo. Zij vallen weg, met als gevolg daghoreca, een verdwaalde pop-up store, een klein kantoor of gewoon wat woningen in de plint.

Meer woningen in stadscentra
Dit proces gaat zelfs zo snel dat hele gebieden in één keer van kleur verschieten. Stadscentra ondergaan een blijvende verandering. Als gemeenten en eigenaren goed samenwerken en duidelijkheid geven over de nieuwe bestemming van een gebied, kan er weer geïnvesteerd worden en schuiven winkels de gewenste kant op. Daarmee is zowel het kernwinkelgebied als de aanloopstraat gebaat. Dit hoor ik in elke stad waar wij gevraagd worden om binnenstedelijke transformaties te begeleiden. Maar dat er in stadscentra meer woningen gaan komen is een feit. Zo transformeren we in het centrum van Doetinchem een winkelplint met 3.000 m2 retail in één klap naar 50 grondgebonden woningen.

Huiskamer voor de buurt
Een uitzondering op deze ontwikkeling zijn de buurtwinkelcentra met één of twee landelijke supermarkten en wat dagwinkels ernaast. Deze gedateerde winkeldozen uit de jaren zeventig en tachtig ogen misschien sleets, maar hebben wel hun bestaansrecht in crisistijd bewezen. Ondanks de vervallen lichtstraten, gele tegelvloeren en de witte viskar voor de deur. Vastgoedeigenaren investeren op dit moment weer volop in buurtwinkelcentra. Wij helpen partijen als Ahold, ASR en WPRI bij de transformatie van dit soort centra. Natuurlijk zorgen we voor een volledige make-over van gevels, vloeren, puien en plafonds, maar nog meer kijken we naar de verbinding met de buurt. Wij zien deze centra als ‘huiskamers voor de buurt’. In Alkmaar maakten we voor Ahold een volledig vernieuwd open complex met veel licht, een plek voor een goede kop koffie, een veilige parkeergarage en twee uitnodigende entrees. In Enschede vernieuwen we een oud complex met natuurlijke materialen zoals hout en riet en pleinen ingericht als uitnodigende verblijfsplekken waar je ook je smartphone kunt opladen. En in Middelburg en Leiden zijn we deze zomer begonnen aan de herontwikkeling van twee grote winkelcentra.

Waar dit allemaal naar toe gaat? Naar een verdere opmars van wonen in centra van dorpen en steden en naar mooiere buurtwinkelcentra waar de omwonenden welkom zijn.

Bob Custers